domingo, 29 de julho de 2012

De Paris: Um gosto pelo Impressionismo

Girl With a Fan, c1879, by Pierre-Auguste Renoir

7 julho - 23 setembro 2012
Royal Academy of Arts, London W1


Moss Roses in a Vase, 1882, by Édouard Manet

O patrono norte-americano Robert Sterling Clark fez a sua coleção num momento extraordinário de mudanças radicais na Europa. Debra N. Mancoff apresenta exposição do RA, que inclui algumas das melhores pinturas impressionistas do mundo Um Americano em Paris

The American patron Robert Sterling Clark developed his extraordinary collection at a time of radical change in Europe. Debra N. Mancoff introduces the RA’s exhibition, which includes some of the finest Impressionist paintings in the world An American in Paris



The Snake Charmer, c1879, by Jean-Léon Gérôme

Robert Sterling Clark (1877-1956) chegou em Paris em 1910 para começar o que havia se tornado um rito de passagem para os americanos em ascenção. A economia em expansão após a Guerra Civil tornou possível aos cidadãos abastados viajar ao exterior e polir suas credenciais sociais, visitando museus, assistindo a concertos e conhecendo um círculo seleto de sofisticados parisienses e estrangeiros na capital cultural da Europa. O objetivo de tal estada era um prazer aspiracional, testemunhando Thomas Gold Appleton ironizando: "Os bons americanos, quando morrem, vão a Paris."


The Cliffs at Etretat, 1885, by Claude Monet

Robert Sterling Clark (1877-1956) arrived in Paris in 1910 to begin what had become a rite of passage for upwardly mobile Americans. The booming economy after the Civil War had made it possible for affluent citizens to travel abroad and polish their social credentials by visiting museums, attending concerts and meeting a select circle of sophisticated Parisians and expatriates in the cultural capital of Europe. The objective of such a sojourn was aspirational pleasure, prompting the Boston wit Thomas Gold Appleton to quip: ‘Good Americans, when they die, they go to Paris.’



Banks of the Seine at By, c1880-81, by Alfred Sisley

A fortuna da família Clark veio de seu avô Edward Clark, que em 1848 fundou com Isaac Singer a empresa de máquinas de costuras Singer. Mas Clark não se encaixava no molde de um herdeiro da Era de Ouro, ele era um experiente engenheiro civil, um veterano do exército e, depois de ter liderado uma expedição pelas províncias remotas do norte da China, um bom viajante. Ele tinha, de fato, escolhido Paris como ponto de partida conveniente para prosseguir viagem, mas logo percebeu que ele queria ficar.


Portrait of Madame Monet (Madame Claude Monet Reading), c1874, by Pierre-Auguste Renoir

Clark’s family fortune came from his grandfather Edward Clark, who in 1848 founded with Isaac Singer the Singer sewing machine company. But Clark did not fit the mould of a Gilded Age heir; he was a trained civil engineer, an army veteran and, having led an expedition through the remote provinces of northern China, a seasoned traveller. He had, in fact, chosen Paris as a convenient departure point for further travel, but he quickly realised that he wanted to stay.



Shepherdess: Plains of Barbizon, before 1862, by Jean-François Millet

Clark passou a residir num hotel particular do segundo Império no 16 º arrondissement, com um salão espaçoso no primeiro andar. Ele colocou alguns quadros que havia herdado de sua mãe, incluindo obras de Jean François Millet e George Inness, nesta "galleria". Logo em seguida, em 1912, ele seguiu o modelo de respeitados colecionadores americanos como Henry Clay Frick e JP Morgan, e adquiriu obras complementares de renomados mestres antigos, tais como desenhos de Dürer e um painel devocional de Matteo de Giovanni.




Chrysanthemums, c1874, by James Tissot

Clark took up residence in a Second Empire hôtel particulier in the 16th arrondissement with a spacious salon on the first floor. He installed some pictures that he had inherited from his mother, including works by Jean François Millet and George Inness, in this ‘galleria’. Soon after, in 1912, he followed the model of such respected American collectors as Henry Clay Frick and J.P. Morgan, and acquired additional works by renowned Old Masters, such as drawings by Dürer and a devotional panel by George Inness




‘Infinitely subtle’: Self-Portrait, c.1857-58 by Edgar Degas.

Clark não tinha interesse em ser um colecionar competitivo. Ele não exibia nem emprestava suas obras. Ele seguiu seus instintos e, ao invés de depender de um assessor, que trabalhava diretamente com esses comerciantes proeminentes como Knoedler e Durand-Ruel. Através de viagens e estudos, Clark aperfeiçoou seu olho e seu gosto, constatando que "você tem que conhecer o jogo sozinho. '



Sterling and Francine Clark at the opening of the Clark Art Institute, in Williamstown, Mass, 1955. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts.

Clark had no interest in competitive collecting. He neither exhibited nor lent his works. He followed his instincts, and, rather than relying upon an advisor, he worked directly with such prominent dealers as Knoedler and Durand-Ruel. Through travel and study, Clark honed his eye and his taste, stating that ‘you have got to know the game yourself.’




Francine Clary in costume on the Paris stage, c.1900.She married Sterling Clark in 1919. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts.

Clark fez soberbas compras que foram amplamente admiradas nos círculos de colecionadores, pagando preços superiores para obras-primas como uma Madona e Filho de Giovanni Bellini e uma gravura de Ambrogio Spinola (c.1630) de Anthony van Dyck. Ele adquiriu desenhos do antigo mestre e fina prataria, mas também comprou obras de alguns dos modernos ', como Rodin e John Singer Sargent. e Clark guardada sua privacidade, na verdade os agentes se referiam a ele como "Sr. Anônimo".


Pierre-Auguste Renoir, 'Girl Crocheting', c.1875. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA, 1955.603.

Clark made superb purchases that were widely admired in collecting circles, paying top prices for such masterworks as a Madonna and Child by Giovanni Bellini and an etching of Ambrogio Spinola (c.1630) by Anthony van Dyck. He acquired Old Master drawings and fine silver, but he also purchased works by a few ‘moderns’ such as Rodin and John Singer Sargent. And Clark guarded his privacy; indeed the dealers he favoured referred to him as ‘Mr Anonymous’.


Edgar Degas, 'Before the Race', c.1882. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA, 1955.557.

Clark teve um outro motivo para ficar em Paris. Logo após sua chegada, ele conheceu Francine Clary (1876-1960) uma atriz talentosa e cativante, que havia atuado na Comédie Française. Ela tinha uma filha de uma ligação anterior e manteve uma residência separada, mas em dezembro de 1911, quando Stephen, irmão mais novo de Clark, veio visitar, ele notou que ela e Sterling compartilhavam todas as suas refeições e que 'eles vivia uma boa parte do tempo juntos'. Cercado por sua coleção cuidadosamente selecionada, com a companhia de Francine, Clark levou uma vida dedicada à arte cultivada e requintada com uma companhia perfeita.


Alfred Stevens, 'A Duchess (The Blue Dress)', c.1866. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA, 1955.865.

Clark had another reason to stay in Paris. Shortly after his arrival, he met Francine Clary (1876-1960) a winsome and talented actress, who had performed at the Comédie Française. She had a daughter from a previous liaison and maintained a separate residence, but in December 1911, when Stephen, Clark’s youngest brother, came to visit, he noted that she and Sterling shared all their meals and ‘they lived a good deal by themselves’. Surrounded by his carefully selected collection, with Francine’s company, Clark led a cultivated life dedicated to exquisite art and perfect companionship.



Giovanni Boldini, 'Crossing the Street', 1873-75. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA, 1955.650.

Clark selecionou arquiteto Daniel Perry para conceber um museu com galerias espaçosas, bem como um conjunto de salas onde ele e Francine pudessem ficar quando eles viessem visitar. O Sterling e Francine Clark Art Institute abriu em 17 de Maio de 1955; Francine, a quem Clark chamava de sua "guia", cortou a fita. A primeira exposição contou com a diversidade de sua coleção, que vai desde os trabalhos de Winslow Homer e Sargent a um grupo seleto de seus quadros franceses, incluindo três obras de Gérôme e Retrato de um homem por Degas. No outono seguinte, Clark revelou sua coleção impressionista numa exposição que ganhou elogios na imprensa artistica. Por esse tempo, tendo sido derrubado por um enfarte, Clark estava vivendo numa suite privada do museu, quando ele morreu em 29 de dezembro de 1956, seu funeral foi realizado na galeria central, onde havia instalado seus quadros favoritos.


Claude Monet, 'Tulip Fields at Sassenheim, near Leiden', 1886. © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA, 1955.615.

Clark selected architect Daniel Perry to design a museum with spacious galleries, as well as a suite of rooms where he and Francine could stay when they came to visit. The Sterling and Francine Clark Art Institute opened on 17 May 1955; Francine, who Clark called his ‘touchstone’, cut the ribbon. The first exhibition featured the diversity of his collection, ranging from the works of Winslow Homer and Sargent to a select few of his French pictures, including three works by Gérôme and Portrait of a Man by Degas. The following autumn, Clark unveiled his Impressionist collection in an exhibition that won praise in the art press. By that time, having been felled by a stroke, Clark was living in the museum’s private suite, and when he died on 29 December 1956, his funeral service was held in the central gallery, where he had installed his favourite paintings.





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